Titel: Lektor
Hjemmeside: http://turidnorlund.dk
Undervisning i / Primært arbejdsområde:
Rytmisk sang, sammenspil, sammenspilsledelse, sangskrivning/komposition, sang og stemmeteori (S.O.S.), KA og BA projektvejledning, praktikvejledning i sang, sammenspil og sangskrivning/komposition
Formelle kvalifikationer / uddannelse:
Formel uddannelse :
Efter-/videreuddannelse :
Kompetencer:
Kurser:
Seminarer, konferencer:
Publikationer:
Medvirker som kunstner, komponist og/eller producer på følgende udgivelser:
Erfaringsgrundlag / Seneste aktiviteter:
Deltager i "Netværk for innovation i uddannelse", AAU (siden 2015)
Ekstern censor ved uddannelsen i Musikterapi, AAU (siden 2013)
Bestyrelsesmedlem (siden 2008) i bestyrelserne for hhv. DJBFA og SPOT Festivalen.
Bestyrelsesmedlem i ROSA (2008-2015)
Artist in residence ophold i ”The House Of Songs”, Austin, Texas, USA, august 2014 (co-writing med lokale kunstnere, koncerter, showcases, interviews mm.)
Udarbejdelse og afholdelse af COIL eLearning kursus i Composition, Arrangement and Songwriting (2013, 2014, 2016) i samarbejde med NCCU North Carolina Central University (USA) og UNISA University of South Africa (Sydafrika).
Følgeforsker på projektet ”Billeder af vand”, 2011, et kunstnerisk/pædagogisk samarbejdsprojekt mellem bl.a. Kulturprinsen Viborg, MGK og musikskoler i Region Midt, samt Centre Culturel Koombi i Burkina Faso.
Artist in residence ophold i ”The House Of Songs”, Austin, Texas, USA, Juli 2010 (co-writing med lokale kunstnere, TV optræden på KXAN, koncerter, showcases, interviews mm.) http://westlakepicayune.com/2010/07/22/flipnotics-pulls-westbankers-in-for-easy-live-entertainment/
Løbende koncertvirksomhed med mit eget solo-projekt samt orkestrene A Day On The Farm og Brave Young Warriors Of Improvised Music
Stifter og leder af det internationale kunstnernetværk ”Spektakel”
Tidligere ansættelser:
FOKU:
Primært forsknings- eller projektområde:
Aktive projekter:
Udarbejdelse af forskningsprojekt i samarbejde med forskere fra AAU og bogkapitlet "Teaching Co-creation: Paradoxes in Rock and Pop Ensemble Classes", i Chemi, T, Krogh, L (eds) "Co-creation in Higher Education", Sense/Brill (in review)
Skriver sange til mit næste solo-album
Igangværende CD projekter:
- Indspilning af EP med orkesteret ”A Day On The Farm”
- Præproduktion til kommende solo-album
Afsluttede FOKU projekter:
2015-16: Jazz, konstruktionisme, og sangskrivning - At opbygge kulturelle kompetencer i et globalt klasseværelse gennem udøvende og skabende kunst
Output:
- Udarbejdelse og udgivelse af bogkapitel: Hammonds, L.H., Christensen, T.N. et al (2015): "Jazz, Constructionism and Music Composition: Building Cultural Competencies in a Global Classroom through the Performing Arts". Kapitel 16 i "Globally Networked Teaching in the Humanities: Theories and Practices", Routledge
- Udarbejdelse og afholdelse af internationalt COIL eLearning kursus i komposition, arrangement og sangskrivning i samarbejde med NCCU North Carolina Central University (USA) og UNISA University of South Africa (Sydafrika).
- Oplæg om "Random numbers and joint composition" ved Nordplus band teaching conference, RAMA Aalborg, april 2015
- Udarbejdelse af engelsksproget undervisningsmateriale i sangskrivning
2014-16: KUV hvidbog artikel om "Kreativt sammenspil ud fra et kreativitetsteoretisk og erfaringsbaseret perspektiv"
Output:
- Udarbejdelse og udgivelse af KUV artikel: Christensen, T.N. (2016): "Kreativt sammenspil ud fra et kreativitetsteoretisk og erfaringsbaseret perspektiv" i DJM''s KUV antologi 2017.
- Artiklen er også udgivet i Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed - Antologi 2016, red. Anne Gry Haugland, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium som det ene af DJM’s to bidrag.
2012-2013: Originalt materiale fra idé til produkt: Turid Nørlund - Curtains (album)
Projektet omhandler:
I rapporten beskrives:
Rapporten er delvist udarbejdet som undervisningsmateriale, der benyttes i undervisningen i Sangskrivning (BA), Sangskrivning som supplerende hovedinstrument (KA) og COIL eLearning kurset i Composition, Arrangement and Songwriting.
13. maj 2013: Album release: Turid Nørlund - Curtains, GO0613 (Go'' Danish Folk Music)
Links:
Homepage: http://turidnorlund.dk
YouTube: http://www.youtube.com/user/turidnc/videos
Køb af Turid Nørlund - Curtains (album):
CD: http://www.folkshop.dk/product.asp?product=427
Download:
iTunes: https://itunes.apple.com/album/id652758584
Amazon: http://www.amazon.com/Curtains/dp/B00CYMK7A0
Streaming:
Spotify: http://open.spotify.com/album/0yUr2zGOjYGkInnwCHE3n1
WiMP: http://wimp.dk/wweb/album/21954186
2011-2012: "Presencing" i pop og rock sammenspilsundervisning på højt niveau
Abstract: Med udgangspunkt i resultaterne fra tidligere FOKU-projekter, hvor jeg har fokus på det teoretiske grundlag for inddragelse af C.O. Scharmes U-model i pop og rock sammenspilsundervisningen på højt niveau, behandles og analyseres indsamlet empiri i form af kvalitative interviews med studerende fra mine sammenspilshold på DJM for at undersøge følgende:
-Finder ”Presencing” sted i undervisningsforløbet?
-Er det etisk forsvarligt at kræve personligt engagement i sammenspilsundervisningen baseret på U-modellen?
-Hvordan befrugter U-modellen de studerendes arbejde?
Resultaterne fra projektet benyttes ved undervisningen i Supplerende hovedfag i Sammenspilsledelse (KA) samt i Sammenspil på HI (BA+KA)
Poster ved Forskningens døgn på DJM 2012: https://www.musikkons.dk/fileadmin/pdf_musikkons.dk/Om_konservatoriet/Forskning/Forskningens_døgn/2012/13_2012_TUNC_Presencing.pdf
Artikel på Sammenspilsledelse.dk: http://www.sammenspilsledelse.dk/?page_id=1268
2010-2011: Brug af teater- og dramapædagogiske værktøjer i sammenspilsundervisning
Abstract: Projektet omhandler en progressiv anvendelse af teater- og dramapædagogiske øvelser i sammenspilsundervisningen på konservatoriet, hvor sammenspilsholdet skal udvikle sig til at blive et band, og fælles “spilleregler” skal udvikles på holdet. Brugen af øvelserne og deres formål og effekt for de studerende på mine sammenspilshold beskrives, og øvelserne relateres til teorien bag, med henblik på at kunne udvikle et undervisingskompendium til faget sammenspilsledelse på kandidatuddannelsen på længere sigt.
Teater og dramapædagogikken kan tilføre faget redskaber, der, på et didaktisk grundlag inspireret af Paul Heimanns dannelsesteori, gør det muligt for de studerende at lære gennem en kropslig erfaring udenfor sammenspilsfeltet, både som individer og som gruppe, og få begreber og principper konkretiseret gennem en sansende og intuitiv erfaring i en projektbaseret undervisning, der efterfølgende kan ligge til basis for refleksion og inddrages i sammenspilsfeltet. Øvelserne øger også de studerendes mod og tryghed i forhold til at udfordre deres “Comfort Zone”, hvilket gør det muligt for dem at bevæge sig ud i deres ”Stretch Zone” og udvikle sig kreativt. Metoden og didaktikken perspektiveres i forhold til teori fra Positiv Psykologi og Kreativitetsteori.
Resultaterne fra projektet benyttes ved undervisningen i Supplerende hovedfag i Sammenspilsledelse (KA) samt i Sammenspil på HI (BA+KA)
Poster ved Forskningens døgn på DJM 2011:
"The use of Applied Theatre and Drama in rock and pop ensemble playing classes
2008-2009:”Det blinde punkt” i sammenspilsundervisningen indenfor rock og pop (del 2)
2007-2008:”Det blinde punkt” i sammenspilsundervisningen indenfor rock og pop (del 1)
Turid Nørlund Christensen is an associate professor at the Royal Academy of Music, Aarhus, Denmark (RAMA), department of rock/pop/global music, teaching vocals, ensemble playing, and songwriting. Her research and artistic and pedagogic development work is focused on creative learning processes and art-based music didactics. She is an internationally acclaimed songwriter and recording artist with several tours in Europe, Canada and the U.S.A., holding a Danish Music Award, a nomination for a Danish Grammy, as well as being a three-time finalist in the Danish Eurovision Song Contest. She has received numerous art grants, and is currently a board member of The Danish Association of Composers and Songwriters DJBFA, and the SPOT Festival. Latest publications include with Lenora Helm Hammonds et. al. Jazz, Constructionism and Music Composition: Building Cultural Competencies in a Global Classroom Through the Performing Arts, in Globally Networked Teaching in the Humanities, chapter 16,218-230, Routledge (2015)
Publications:
Research posters:
2012: "Presencing" in teaching pop og rock ensemble playing at high level
2011: The use of Applied Theatre and Drama in rock and pop ensemble playing classes
2009: ”The Blind Spot” in teaching ensemble playing within rock og pop music (part 2)
2008: ”The Blind Spot” in teaching ensemble playing within rock og pop music (part 1)
Discography:
Links:
Homepage: http://turidnorlund.dk
Facebook: https://www.facebook.com/TuridNorlund/
YouTube: http://www.youtube.com/user/turidnc/videos
Buy Turid Nørlund - Curtains (album):
Download:
Streaming: