Orchestration Strategies in Simon Steen-Andersen’s Double Up

Lasse Laursen, docent

Docent i musikteori Lasse Laursen har fået optaget en artikel i et internationalt meget anerkendt og peer reviewed forskningstidsskrift: Music Theory Online. Artiklen analyserer et værk af en anden DJM-underviser, Simon Steen-Andersen’s ”Double Up” (2010).

”Double Up” er skrevet for sampler og orkester og ser dermed på papiret ud som en traditionel koncert, hvor en solist sættes over for et kollektiv. Men musikken er på ingen måde koncerterende. Samplerens lydmateriale er 121 optagelser af hverdagslyde som fx barbermaskine, dørklokke og vejrtrækning. Orkesteret har derimod ikke et selvstændigt materiale men imiterer udelukkende samplerens lydfiler. Lydoptagelserne anvendes til at fortælle en historie i værkets første halvdel, mens de i værkets anden halvdel er omsat til orkestret og ”musikaliseret”, så lyde der akustisk minder om hinanden er placeret side om side.

De fleste lyttere vil nok have vanskeligt ved at identificere ”Double Up” som orkestermusik alene på øret. Det er bl.a. derfor at værkets instrumentation er interessant. For hvordan får man et orkester til at lyde som en bildør der smækker, en U-Bahn der accelererer eller en øl der bliver hældt op? I artiklen gennemgår Lasse Laursen de strategier, der gemmer sig bag instrumentationen (segmentering, kammermusikalsk instrumentation, supplering, additiv instrumentation, anonymisering, præ-orkestrering), samt de æstetiske og konceptuelle kriterier, der ligger til grund for såvel værket som dets instrumentation.

Artiklen indgår i et kunstnerisk udviklingsprojekt ved DJM: ”Instrumentationsmetoder i lydorienteret kompositionen”, hvor Lasse Laursen undersøger udvalgte orkesterværker, der har lydefterligning som en væsentlig del af sin forståelsesramme. Formålet er at finde frem til metoder, der kan fungere som modeller for instrumentation med lydefterligninger.

Se artiklen i Music Theory Online her.
Læs mere om Lasse Laursens projekt her.

Siden er sidst opdateret tor d. 24. november 2016