Betydningen af medskabende musikere for langtidsholdbar musikproduktion

Peter Seebach, docent

Projektet tager udgangspunkt i den tese, at det har afgørende betydning for en musikproduktions langtidsholdbarhed, hvordan musikere som indspiller, arbejder sammen, på hvilken baggrund de er sammen og ikke mindst i hvilken grad de er i stand til at være medskabende. Udgangspunktet er albummet ”Accept no substitutes” (1969) med det amerikanske R&B band ” Delaney and Bonnie & Friends” og denne plades enorme betydning og inspiration for solister som Eric Clapton, George Harrison og Joe Cocker, – samt den mængde af arbejdsopgaver det førte til for de involverede musikere langt op i 70’erne. Et efterfølgende researcharbejde har medført nye opdagelser af væsentlige fænomener, som har haft afgørende betydning for musikproduktion i 60’erne og 70’erne og i høj grad for Deleney, Bonnie & Friends musikerne:  F.eks. 

  1. Et ugentligt TV program ”Shindig” (1964-65) med live optræden af tidens stjerner
  2. Eksistensen af særligt Tulsa swing og en særlig Tulsa sound. (T. Oklahoma)
  3. Eksistensen af det såkaldte ”Wrecking Crew” hold af studiemusikere i Los Angeles (parallel til Motown musikerne i Detroit, Stax musikerne i Memphis og Muscle Shoals musikerne i M.S. Alabama)                                                    

En dokumentarfilm er desuden på vej om såvel Muscle Shoals som The Wrecking Crew til udgivelse i 2014.

Se poster for projektet

Siden er sidst opdateret ons d. 30. august 2017