Foredragskoncert m. Lasse Laursen og
Aarhus Sinfonietta

Tirsdag d. 7. marts kl. 19.30
Kammermusiksalen

Parmegiani akustisk:
Fra elektronisk til akustisk musik
- en foredragskoncert om transskription

Man kalder det transskription, når et eksisterende musikstykke bliver arrangeret for en ny besætning. Et meget berømt eksempel er Ravels instrumentering for symfoniorkester af Mussorgskij’s ”Udstillingsbilleder”, som Mussorgskij oprindelig skrev for soloklaver.

Mange komponister har transskriberet eksisterende musikstykker (både egne og andres) med det formål at fremkalde nye sider ved værkerne. Men transskription kan også være en måde hvorpå man nøje undersøger og kommer til en større forståelse af et musikstykke.

Det er netop med dét formål, docent Lasse Laursen har transskriberet et værk fra 1975 af den franske elektroniske komponist Bernard Parmegiani (1927-2013): ”Incidences/Résonances”. Værket betragtes som en klassiker inden for den elektroakustiske musik.

Undersøgelse begge veje
Der er imidlertid ingen tradition for at transskribere elektronisk musik af denne type, så undersøgelsen går begge veje. Det er både en undersøgelse af Parmegiani’s musik, men det er samtidig et forsøg på at etablere en måde hvorpå denne elektroakustiske musik kan transskriberes og gøres akustisk – altså kan blive spillet af akustiske instrumenter.

Ved foredragskoncerten eksemplificerer Lasse Laursen en række forskellige eksperimenter med transskription og fortæller om sine overvejelser og om den indsigt i værket, som transskriptionen af ”Incidences/Résonances” har medført. Undervejs fremføres både den elektroakustiske original, og hele to transskriptioner af værket, spillet af Aarhus Sinfonietta.

Medvirkende:
Lasse Laursen, foredragsholder
Henrik Knarborg Larsen, solist, slagtøj
Søren K. Hansen, dirigent
Aarhus Sinfonietta

Siden er sidst opdateret ons d. 22. februar 2017