On the Edge

Trombonen – eller trækbasunen som den hed på dansk engang – træffer man normalt bagerst i orkestret, bag strygere og træblæsere, mellem trompeter og tuba. Intet i denne diskrete placering røber at trombonen er blandt de ældste europæiske instrumenter, der har bevaret den oprindelige form og spilleteknik. Vi ser den allerede i slutningen af det 15. århundrede på en af den italienske renæssancemaler Filippino Lippis fresker i San Maria sopra Minerva kirken i Rom. 100 år senere foreskriver Giovanni Gabrieli 12 tromboner i et af sine værker til Markus kirken i Venedig. Og omtrent samtidig finder vi trombonen i Danmark, hvor hofmaleren Frantz Clein udsmykker Rosenborg Slot med portrætter af bl.a. to trombonister fra Chr. IV.s hofkapel.

Da instrumentalmusikken i renæssancen og den tidlige barok endnu var tæt forbundet med vokalmusikken, hørte trombonen til de instrumenter, som datidens komponister foretrak. Det hænger nok sammen med at den minder om den menneskelige stemme. Dens klang kan formidle mellem stemmer og instrumenter, og dens spillemåde gør det let for en trænet vokalkomponist at skrive musik for et kor af tromboner.

Jens Brincker i booklet

Indhold:

Kazimierz Serocki: Sonatina für Posaune und Klavier
(1922-1981)

Ernst Krenek: Five Pieces for trombone and piano
(1900-1991)

Henri Dutilleux: Choral, Cadence et Fugato 6:11
(f. 1916)

Henry Cowell: Hymn and Fuguing Tune No. 13
(1897-1965)

Jean Francaix: Concerto pour trombone et 10 instruments à vent
(1912-1997)

Paul Hindemith: Sonate
(1895-1963)



Medvirkende:

Niels-Ole Bo Johansen, basun
Erik Kaltoft, klaver
Medlemmer af Århus Sinfonietta - dirigent: Søren K. Hansen

Siden er sidst opdateret lør d. 25. september 2010

CD'en koster 100 kr. og kan købes ved henvendelse til konservatoriet på mail@musikkons.dk