Debutkoncert - Henriette Jensen, saxofon

Fredag d. 5. oktober kl. 19.30
Musikhuset Aarhus, Symfonisk Sal
Fri entré

Prædebutkoncert:
Fredag d. 28. september kl. 19.30
Det Jyske Musikkonservatorium, Ryesgade 51, Aalborg, Sal 1
Fri entré

Henriette Jensen har studeret ved Claus Olesen på Det Jyske Musikkonservatorium 2004-2009. Hun har desuden  taget en master uddannelse fra Conservatorium van Amsterdam i Holland, hvor hun studerede hos Arno Bornkamp  2009-2011. I oktober 2012 debuterer hun fra solistklassen ved Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus.

Henriette har været medlem af Jutlandia Saxofonkvartet siden 2007, med hvem hun har spillet mange koncerter i Danmark og i Norden. Nu spiller hun bl.a. også i Melisma Saxophone Quartet som blev dannet under studierne i Holland. Med denne kvartet har hun spillet på flere internationale festivaler i bl.a. Skotland, Holland og senest i Schweiz på The Davos Festival 2012. Sidste år var kvartetten endvidere finalist i den prestigefyldte Osaka International Chamber Music Competition i Japan.

Som solist med orkester har Henriette optrådt i Jacques Ibert’s saxofonkoncert Concertino da Camera, Lou Harrison's Carnish Lancaran (med gamelan ensemblet Widosari) og i flere værker af Piazolla. Udover at virke som solist og kammermusiker er Henriette også jævnligt at finde som assistent i flere af de danske professionelle symfoniorkestre.

Under studietiden i Amsterdam studerede Henriette også på The Ligeti Academy som specialiserer i ny musik under ledelse af ny-musik ensemblet AskoSchonberg. Hun har uropført flere nyskrevne værker for saxofon både i Danmark og Holland. Til debutkoncerten kan man høre det seneste nyskrevne værk til Henriette, nemlig af kinesiske Hui Tak-Cheung. 

Om programmet:Mit debutprogram er en hyldest til den moderne saxofon og den klangverden der har præget det 20. århundredes musik for instrumentet, siden slutningen af 2. verdenskrig og frem til i dag.
Startende med Villa-Lobos Fantasia for sopransaxofon (1948) og frem til nu, 2012, repræsenteret med et helt nyskrevent værk af den unge komponist Hui Tak-Cheung.

Saxofonen er et relativt ungt instrument. Den blev opfundet i midten af 1840’erne af den unge Belgier, Adolphe Sax. Siden hen har mange komponister og musikere taget instrumentet til sig, ikke mindst pga. af den klangrigdom og virtuositet instrumentet tilbyder. Saxofonen har en varm og udtryksfuld klang, og samtidig er det et meget virtuost instrument der ikke står tilbage for et raskt løb, hvilket mange komponister gennem tiden har udnyttet. På mit debutprogram kan det bl.a. høres i Alfred Desenclos’ Prelude Cadence et finale, der hører til i saxofonens kernerepertoire.

I programmet kommer vi også omkring Francis Poulenc’s Sonate (oprindelig for obo) skrevet til mindet om vennen Sergei Prokofiev, kort før Poulenc’s egen død i 1962. En sonate der rummer stor skønhed og melankoli udtrykt gennem Poulenc’s helt egne særegne stil.

Jeg har endvidere et mere sjældent stykke på programmet; rumænske Marcel Mihalovici’s Chant Premier fra 1985 for tenorsaxofon og klaver: Et smukt drømmende, ja næsten impressionistisk stykke der med tenorsaxofonens mørke og varme dybe klang tager lytteren med på en bølgende rejse.
Et andet instrument der har en flot mørk og dyb klang er celloen! Den kan man høre i samspil med saxofon i Edison Denisov’s kraftfulde og på samme tid yndefulde Sonate for saxofon og cello.

Til slut en dansk premiere på et nyt solostykke af Hui Tak-Cheung, en ung talentfuld komponist fra Hong Kong, som jeg mødte under mine studier i Holland. Det er poetisk og smukt, vildt og skrøbeligt på samme tid. Tak-Cheung bruger saxofonens klange og virtuositet på sin helt egen måde.   

www.henriettejensen.com

Siden er sidst opdateret man d. 10. september 2012